|
|||||||||
|
De momenteel in Rockland, Maine wonende Annie Gallup is een sinds vele jaren bij ons gekende singer-songwriter door haar solowerk en haar samenwerking met echtgenoot sinds maart 2014 en multi-instrumentalist Peter Gallway in het folkduo ‘Hat Check Girl’. Met een dertiental soloplaten op haar conto en de zeven albums die ze opnam met ‘Hat Check Girl’ kon ze bij ‘Rootstime’ in de voorbije decennia steeds weer rekenen op zeer positieve recensies. Naast haar indrukwekkende muzikale carrière heeft ze als kunstenares ook nog een universitair diploma van de ‘University Of Michigan’ en doet ze aan massagetherapie en het ontwerpen van trouwringen. Ook wat betreft het bespelen van instrumenten is ze een veelkunner met vooral knap gitaarwerk op akoestische en elektrische instrumenten, naast lap steel en dobro. Samen met ‘partner in crime’ Peter Gallway en toetsenist Harvey Jones die zijn bijdragen vanuit New York toestuurde heeft Annie Gallup nu alweer een nieuw album opgenomen met daarop dertien zelf gecomponeerde songs die tijdens de coronapandemie tot stand zijn gekomen. Titel van de nieuwe cd is “Oh Everything” en alle nummers op deze plaat zijn ‘vintage’ Annie Gallup, wat wil zeggen intieme zachte verhalende ballads die ze met haar loepzuivere stem pleegt te zingen, steeds onder de sobere muzikale begeleiding die gespeeld wordt door Peter Gallway en Harvey Jones. De albumopeningstrack “Magic Saved Me” geven we hier ter kennismaking met deze plaat op video mee. Dat we eigenlijk zowat alles van haar goed plegen te vinden is sinds lang geweten, maar toch zijn er op elke nieuwe plaat wel enkele favoriete songs te ontdekken. Op “Oh Everything” zijn dat het zeemzoete “Sleeplessness”, “Little Theater” en de heel ingetogen gebrachte liedjes “Who Hurt You”, “Nothing Everything”, “A Long Way To Go” en de 5 minuten durende beklijvende slotsong “Portrait Of The Artist As A Young Punk”. De kraaien op de cover van de nieuwe plaat symboliseren haar uitzicht op deze vogels van op de kamer waar ze tijdens deze isolerende pandemie haar liedjes componeerde en meermaals uitgeprobeerd heeft. Van iemand die zoveel prachtsongs en dito albums heeft opgenomen kunnen we nog maar weinig nieuwe informatie meegeven in onze recensies, behalve dan dat we ons niet van de indruk kunnen ontdoen dat Annie Gallup als de wijn is: ze wordt alsmaar beter met de jaren en haar muzikale werk wordt met veel plezier door ons geconsumeerd, dus ook deze plaat “Oh Everything”. (valsam)
|